Memòria del curs
2024-2025

RSC – Qualitat

Transparència, Responsabilitat Social Corporativa i Qualitat

Consolidant el compromís, avançant cap a l’excel·lència sostenible

L’any 2024, l’Acadèmia ha continuat reforçant el seu compromís amb la sostenibilitat, la transparència i la responsabilitat social, consolidant la integració dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides en el marc del seu sistema d’acreditació anual GRI de sostenibilitat i qualitat.

Després d’haver assolit amb èxit la certificació GRI de l’any 2023, aquest segon any de desplegament ha estat clau per aprofundir en l’alineació estratègica dels 8 ODS seleccionats, els quals continuen sent plenament coherents amb els Objectius, la Missió, la Visió i els Valors que defineixen l’actuació de l’Acadèmia, tal com estableixen les seves Ordinacions.

Els ODS prioritzats segueixen sent: Salut i benestar (ODS 3), Educació de qualitat (ODS 4), Igualtat de gènere (ODS 5), Treball digne i creixement econòmic (ODS 8), Producció i consum responsables (ODS 12), Acció pel clima (ODS 13), Pau, justícia i institucions sòlides (ODS 16) i Aliances per assolir els objectius (ODS 17).

Durant el 2024, s’han desplegat noves accions, indicadors i processos d’avaluació orientats a fer un seguiment més robust i transparent dels avenços en cadascun d’aquests àmbits. Aquesta tercera memòria reflecteix, doncs, un pas endavant en la integració real de la sostenibilitat com a eix transversal de l’activitat de l’Acadèmia.

Amb aquesta continuïtat, es referma la voluntat de construir una institució que actua amb responsabilitat, innovació i visió de futur, generant valor per als professionals de la salut i per a la societat en el seu conjunt.

Aquest mètode es basa en l’anàlisi de tres àmbits d’actuació:

A. Medi Ambient

L’Acadèmia du a terme les següents actuacions amb relació al medi ambient:

  • Incorporació de nous proveïdors, més sostenibles i de proximitat.
  • Bones pràctiques ambientals: reducció de plàstics i paper en jornades i congressos.
  • Utilització de piles recarregables.
  • Millores en l’eficiència de les instal·lacions: aïllament d’humitats, insonorització de sales, ampliació d’una sala, pèrgola bioclimàtica a la terrassa.

L’Acadèmia compleix amb un 90% dels requisits legals ambientals que li apliquen. Està treballant en els requisits que els falta complir.

A.1. Materials i embalatge

L’Acadèmia utilitza els següents materials en les seves activitats:
Imatge 1

Distribució de 1.470 bosses de roba reciclada als assistents als congressos.

Imatge 2

3.240 Ampolles d’aigua reciclables amb tap de canya de bambú, amb baixa petjada de carboni i cartó amb segell FSC.

Imatge 3

Reducció en l’ús i impressió de 35.329 fulls de paper per la substitució digital (programes científics per assistents a congressos i certificats IRFP)

Imatge 6

Acreditacions reutilitzables per a la identificació dels assistents als congressos.

El 2024 s’ha començat un registre d’aquests materials.

A.2. Petjada de Carboni

Les emissions de CO2 s’han calculat fent referència a l’abast 1 i 2. Les emissions de CO2 l’any 2024 van ser de:

95,87 Tn Eq CO2
Emissions Consum (kWh) Factor Mix Emissions CO2 eq. Tn de CO2 eq/ milers assistents totals 1
Emissions indirectes 2022 381.322,00 0,272 103,72 0,82
Emissions indirectes 2023 525.159,00 0,259 136,023 1,0
Emissions indirectes 2024 348.629,00 0.275 95,87 1,8

1. Per a mesurar l’activitat de l’Acadèmia s’ha fet servir el nombre d’assistents a congressos i formacions
2. S’ha corregit aquesta informació respecte a l’any passat degut a un error en el nombre d’assistents.
3. Increment de les emissions totals degut a l’augment de l’activitat

No hi ha emissions directes perquè l’Acadèmia no disposa d’instal·lacions fixes que generin emissions i, no s’ha produït cap fuita dels gasos dels equips de climatització.

La finalitat derivada de l’objectiu 13 dels ODS és aconseguir una millora contínua del resultat d’aquesta mesura.

A.3. Gestió de residus

L’Acadèmia genera els següents residus:
Paper i Cartró

Paper i Cartó

Orgànic

Orgànic

Envasos

Envasos

Aparells Electrònics

Aparells Electrònics

Fluorescents

Fluorescents

Tòners

Tòners

El paper que pugui contenir dades personals es recicla seguint la normativa vigent de Protecció de Dades. L’Acadèmia compta amb una empresa gestora (Natura Activa) pel tractament dels residus de paper.

I el volum de paper generat i reciclat ha estat de 3.020,5 kg (2.423 kg corresponent a una neteja d'arxiu i 597,50 kg a l’activitat ordinària de l’any). Com a valor de referència, es considera una quantitat menor.

Excepcionalment, aquest 2024 hem generat 260,00 kg de residus de fusta que hem portat a la deixalleria per reciclar.

Els residus d’orgànic, plàstic i vidre no es registren, es llencen directament als contenidors especials de reciclatge (orgànic, plàstic i vidre) que hi ha al carrer, atès el poc volum generat.

En l’Edifici de Can Caralleu teníem un total de 397 fluorescents i bombetes en diferents tipus de lluminàries. El 2023, seguint la política de transformació tecnològica, es va preparar un pla d’acció per la seva substitució per tecnologia LED (2023 - 2026), en el qual es preveu la total transformació de totes les lluminàries de Can Caralleu, com a millora de sostenibilitat. Durant l’any 2024 es realitza la substitució de 267 punts de llum (255 fluorescents i 12 bombetes), arribant al 90% del total.

Els aparells electrònics, quan es renoven pel seu ús, són oferts al personal de l’Acadèmia i, a entitats públiques i socials. (veure apartat Projectes d’Acció Social).

El 2024 s’ha iniciat el control i reciclatge dels tòners (10 cartutxos) i piles (50 unitats).

A.4. Energia

L’Acadèmia disposa de plaques solars instal·lades a l’edifici de Can Caralleu (Barcelona). L’any 2021, tota l’energia produïda es destinava a la venda, però a partir de l’any 2023 amb la nova instal·lació fotovoltaica també s’aprofita part de la producció per l’autoconsum.

2022 2023 2024
Energia produïda venuda 23.756 kwh 13.504 kwh 1.662 kwh
Energia comprada 381.322 kwh 525.159 kwh 348.629 kwh
Energia Autoconsumida - 9.418,10 kwh 7.293,75 kwh

B. Social (Equip Humà i societat)

L’Acadèmia du a terme moltes actuacions amb relació a temes socials interns i cap a la societat, desenvolupats als apartats d’Equip Humà, Òrgans de Govern i l’Acadèmia en Xifres:

B.1. Equip Humà

B.1.1 Personal

Estructura de la plantilla

Distribució del personal per gènere i edat

2022

2023

2024

Distribució del personal per gènere i grup professional

2022 - 2023

2024

Retribucions salarials

La bretxa salarial s’ha calculat seguint la fórmula de l’eina del Ministeri d’Igualtat:

Mitjana dels imports dels homes - Mitjana dels imports de les dones


Mitjana dels imports dels homes

x100

2022 2023 2024
Bretxa Total a la F. Acadèmia -2,33% 0,13% 0,25%

La bretxa salarial mitjana de l'any 2021 a Catalunya, publicada pel Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya va ser del 19,9%.

B.1.2. Salut i seguretat

Qualitat de l’aire

Des de l’any 2020 l’Acadèmia realitza controls mensuals de la concentració de CO2 i d’O3 per fer un seguiment de la qualitat de l’aire a l’edifici de Can Caralleu. El pla d’acció preveu incorporar la resta d’edificis de l’Acadèmia entre el 2024 i el 2026.

Aquests compostos, que poden arribar a suposar un perill per la salut, tenen uns valors màxims establerts per l’Organització Mundial de la salut (OMS). A l’edifici de l’Acadèmia aquests valors han estat per sota del màxim durant tot el 2024:

Compost PM 2,5 O3 TVOC
Valor màxim 20 µ/m³ 0,11 ppm 1,00 mg/m³
Valor mitjà 2023 3,3 µ/m³ 0,03 ppm 0,31 mg/m³
Valor mitjà 2024 3,3 µ/m³ 0,06 ppm 0,06 mg/m³

Segons l’Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball es recomana que sigui > 0,2 mg/m3

Equip Humà de la F. Acadèmia i F. InterAc Salut

A l’Acadèmia és d’aplicació el Conveni Col·lectiu d’Oficines i Despatxos.

1.760h Hores anuals treballades per treballador
47
Mitjana de treballadors/es
126,98h 1 Mitjana Absentisme
0
Accident de treball

1 Les hores d'absentisme inclouen les baixes per malaltia comuna i els permisos de maternitat/paternitat.

Durant el 2024 les hores de baixa per malaltia comuna van ser:

2.208 h
3.088 h

B.1.3. Diversitat, equitat i inclusió

22 persones majors de 50 anys, el que representa un 46,81% de la plantilla.
672 h de baixa per maternitat/paternitat.

La Junta de Govern de l’Acadèmia està formada per:

54
53

B.1.4. Protocol de prevenció de l’assetjament sexual i per raó de gènere

Durant el 2024 s’han produït 0 casos d’assetjament i/o discriminació a l’Acadèmia.

B.2. Societat

B.2.1 Projectes d’acció social i diàleg amb les comunitats

Durant el 2024 l’Acadèmia ha col·laborat amb diverses entitats socials amb un import total de:

836.656,47€
Fundació Acadèmia
727,60€
Fundació InterAc Salut

La F. Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut disposa d’un programa de reciclatge del material audiovisual i informàtic des de fa més de 10 anys que facilita el seu aprofitament mitjançant la donació al mateix personal de l’Acadèmia i, a entitats socials així com els excedents de materials de congressos (llibretes, bosses i bolígrafs).

El material audiovisual i informàtic reciclat l’any 2023 ha estat lliurat a personal de l’Acadèmia i a l’Ajuntament de Cornellà de Llobregat i l’Ajuntament de Sant Jaume dels Domenys. Des de les Àrees de Cultura dels dos Ajuntaments s’ha vehiculat la seva distribució a entitats socials. I el material d’excedents de Congressos al Centre Ocupacional Les Corts.

El 2024 no va haver-hi reciclatge d'aquest tipus de material.

B.2.2. Privacitat i protecció de dades

El 2024 0 reclamacions i/o incidents en matèria de protecció de dades.

C. Bon govern

L’Acadèmia du a terme moltes actuacions desenvolupades amb relació a temes de bon govern i bones pràctiques de gestió presentades en els apartats d’Òrgans de Govern, Activitats Institucionals i Serveis Informàtics de la memòria institucional:

C.1. Transparència

L’Acadèmia publica els documents establerts per la Generalitat de Catalunya al Portal Transparència de la pàgina web. 

Portal Transparència

C.2. Ètica empresarial

L’Acadèmia disposa d’un document de Codi de bon govern i bones pràctiques de gestió incorporat al portal de transparència. 

Bones pràctiques

Durant el 2024 a l’Acadèmia hi ha hagut:

0 casos
de corrupció
0 casos
de suborn
0 casos
de blanqueig de capitals

C.3. Gestió de la comunicació, la confiança i la reputació

D’acord amb el sistema d’avaluació de la qualitat en gestió de l’Acadèmia, acreditat des de fa 8 anys amb el sistema EFQM, aquest any s’han continuat realitzant les enquestes d’avaluació, a usuaris interns i externs en diferents àmbits d’actuació.

2022-2023 2023-2024 2024-2025
Enquestes Enviades 13.530 11.413 19.599
Respostes 6.353 6.591 7.748
Participació 46,95% 57,75% 39,53%

Valoració dels serveis propis 2024-2025

Evolució de la valoració global serveis propis

Valoració assistents Can Caralleu 2024-2025

Evolució de la valoració global Can Caralleu

C.4. Certificacions

L’Acadèmia disposa de les següents distincions, que acrediten la seva qualitat i li permeten donar valor afegit als seus membres, a les seves Societats i als seus clients i col·laboradors:

C.5. Renovació i transformació tecnològica

El 2024 es van invertir en tecnologia i sistemes de virtualització:

Soft Aplicacions Equips Multimèdia Equips Informàtics Plaques Fotovoltaiques
2023 8.164,79€ 141.724,81€ 9.781,80€ 51.137,07€
2024 61.215,16€ 1 39.182,09€ 2 10.319,23€ 0€ 3

1 L’increment del 2024 ve donat per l’actualització i incorporació de diversos programaris
2 El 2023 es va invertir en la virtualització de l’Auditori i diverses sales de l’Acadèmia i el 2024 només d’alguns equipaments d’altres sales.
3 El 2023 es va invertir en la renovació de les plaques fotovoltaiques i al 2024 només s’ha fet despesa de manteniment.

Aquesta pàgina fa servir cookies
Aquesta pàgina fa servir cookies de tercers per analitzar el tràfic. Pots veure'n els detalls a Google - Política de privacitat, així com consultar la nostra Política de privacitat