Memòria del curs
2023-2024

RSC – Qualitat

Transparència, Responsabilitat Social Corporativa i Qualitat

Treballant al present, mirant al futur!

Incorporació dels ODS de Nacions Unides en la memòria d’acreditació GRI de sostenibilitat i qualitat

Fent un pas més endavant, el curs 2023-2024 l’Acadèmia decideix integrar voluntàriament, les preocupacions socials i ambientals de la seva activitat econòmica, amb la implementació dels ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible) de Nacions Unides, dins del seu programa anual d’acreditació GRI de sostenibilitat, iniciat l’any 2023 amb l’anàlisi de materialitat.

La selecció de 8 ODS, ha estat relacionada amb els Objectius, Missió, Visió i Valors, de l’entitat, estructurats dins de les Ordinacions de l’Acadèmia: Salut i benestar, Educació de qualitat, Igualtat de gènere, Treball decent i creixement econòmic, Producció i consum responsables, Acció pel clima, Pau, justícia i institucions sòlides i Aliances per aconseguir objectius.

Aquest mètode es basa en l’anàlisi de tres àmbits d’actuació:

A. Medi Ambient

L’Acadèmia du a terme les següents actuacions amb relació al medi ambient:

  • Incorporació de nous proveïdors, més sostenibles i de proximitat.
  • Bones pràctiques ambientals: reducció de plàstics i paper en jornades i congressos.
  • Utilització de piles recarregables.
  • Millores en l’eficiència de les instal·lacions: aïllament d’humitats, insonorització de sales, ampliació d’una sala, pèrgola bioclimàtica a la terrassa.

L’Acadèmia compleix amb un 80% dels requisits legals ambientals que li apliquen. Està treballant en els requisits que els falta complir.

A.1. Materials i embalatge

L’Acadèmia utilitza els següents materials en les seves activitats:
Imatge 1

Distribució de bosses de roba reciclada als assistents als congressos.

Imatge 2

Ampolles d’aigua reciclables amb tap de canya de bambú, amb baixa petjada de carboni i cartó amb segell FSC.

Imatge 3

Reducció en l’entrega de material en paper als assistents a congressos amb augment de suports informàtics (QR).

Imatge 6

Acreditacions reutilitzables per a la identificació dels assistents als congressos.

A.2. Petjada de Carboni

Les emissions de CO2 s’han calculat fent referència a l’abast 1 i 2. Les emissions de CO2 l’any 2022 van ser 103,72 Tn Eq CO2. L’any 2023:

136,02 Tn Eq CO2
Emissions Consum (kWh) Factor Mix Emissions CO2 eq. Tn de CO2 eq/ assistents
Emissions indirectes 2022 381.322,00 0,272 103,72 0,0008
Emissions indirectes 2023 525.159,00 0,259 136,02 0,0010

No hi ha emissions directes perquè l’Acadèmia no disposa d’instal·lacions fixes que generin emissions i, no s’ha produït cap fuita dels gasos dels equips de climatització.

La finalitat derivada de l'objectiu 13 dels ODS és aconseguir una millora contínua del resultat d’aquesta mesura.

A.3. Gestió de residus

L’Acadèmia genera els següents residus:
Paper i Cartró

Paper i Cartó

Orgànic

Orgànic

Envasos

Envasos

Aparells Electrònics

Aparells Electrònics

Fluorescents

Fluorescents

Tòners

Tòners

El paper que pugui contenir dades personals es recicla seguint la normativa vigent de Protecció de Dades. L’Acadèmia compta amb una empresa gestora (Natura Activa) pel tractament dels residus de paper. I el volum de paper generat i reciclat ha estat de 675 Kg. (com a valor de referència, es considera una quantitat menor).

Els residus d’orgànic, plàstic i vidre no es registren, es llencen directament als contenidors especials de reciclatge (orgànic, plàstic i vidre) que hi ha al carrer, atès el poc volum generat.

En l’Edifici de Can Caralleu teníem un total de 397 fluorescents i bombetes en diferents tipus de lluminàries. El 2023, seguint la política de transformació tecnològica, es va preparar un pla d’acció per la seva substitució per tecnologia LED (2023 - 2026), en el qual es preveu la total transformació de totes les lluminàries de Can Caralleu, com a millora de sostenibilitat. Durant l’any 2023 es realitza la substitució de 92 punts de llum.

Els aparells electrònics, quan es renoven pel seu ús, són oferts al personal de l’Acadèmia i, a entitats públiques i socials. (veure apartat Projectes d’Acció Social).

Els tòners no s’han comptabilitzat, a partir del 2024 s’iniciarà el control d’aquest material.

A.4. Energia

L’Acadèmia disposa de plaques solars instal·lades a l’edifici de Can Caralleu (Barcelona). L’any 2022, tota l’energia produïda es destinava a la venda, però l’any 2023 amb la nova instal·lació fotovoltaica també s’aprofita part de la producció per l’autoconsum.

2022 2023
Energia produïda venuda 23.756 kwh 13.504 kwh
Energia comprada 381.322 kwh 525.159 kwh
Energia Autoconsumida - 9.418,10 kwh

B. Social (Equip Humà i societat)

L’Acadèmia du a terme actuacions amb relació a temes socials interns i cap a la societat, desenvolupats als apartats d’Equip Humà, Òrgans de Govern i l’Acadèmia en Xifres:

B.1. Equip Humà

B.1.1 Personal

Estructura de la plantilla

Distribució del personal per gènere i edat

Distribució del personal per gènere i grup professional

Retribucions salarials

La bretxa salarial s’ha calculat seguint la fórmula de l’eina del Ministeri d’Igualtat:

Mitjana dels imports dels homes - Mitjana dels imports de les dones


Mitjana dels imports dels homes

x100

2022 2023
Bretxa Total a la F. Acadèmia -2,33% 0,13%

La bretxa salarial mitjana de l'any 2021 a Catalunya, publicada pel Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya va ser del 19,9%

B.1.2. Salut i seguretat

Qualitat de l’aire

Des de l’any 2020, l’Acadèmia realitza controls mensuals de la concentració de PM 2,5, O3 i TVOC per fer un seguiment de la qualitat de l’aire a l’edifici de Can Caralleu. El pla d’acció preveu incorporar la resta de centres de treball de l’Acadèmia entre el 2024 i el 2026.

Aquests compostos, que poden arribar a suposar un perill per la salut, tenen uns valors màxims establerts per l’Organització Mundial de la Salut (OMS). A l’edifici de l’Acadèmia aquests valors han estat per sota del màxim durant tot el 2023:

Compost PM 2,5 O3 TVOC
Valor màxim 20 µ/m³ 0,11 ppm 1,00 mg/m³
Valor mitjà 2023 3,3 µ/m³ 0,03 ppm 0,31 mg/m³

Segons l’Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball es recomana que sigui > 0,2 mg/m

Equip Humà de la F. Acadèmia i F. InterAc Salut

A l’Acadèmia és d’aplicació el Conveni Col·lectiu d’Oficines i Despatxos.

1.760h Treballades
48 Mitjana de treballadors/es
6.640h 1 Absentisme
1 Accident de treball

1 Les hores d'absentisme inclouen les baixes per malaltia comuna i els permisos de maternitat/paternitat.

Durant el 2023 les hores de baixa per malaltia comuna van ser:

424 h
3.648 h

B.1.3. Diversitat, equitat i inclusió

22 persones majors de 50 anys, el que representa un 45,83% de la plantilla.
2.568 h de baixa per paternitat.

La Junta de Govern de l’Acadèmia està formada per:

54
56

B.1.4. Protocol de prevenció de l’assetjament sexual i per raó de gènere

Durant el 2023 s’han produït 0 casos d’assetjament i/o discriminació a l’Acadèmia.

B.2. Societat

B.2.1 Projectes d’acció social i diàleg amb les comunitats

Durant el 2023 l’Acadèmia ha col·laborat amb diverses entitats socials amb un import total de:

583.453,69€
Fundació Acadèmia
2.970,00€
Fundació InterAc Salut

La F. Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la salut disposa d’un programa de reciclatge del material audiovisual i informàtic des de fa més de 10 anys que facilita el seu aprofitament mitjançant la donació al mateix personal de l’Acadèmia i, a entitats socials així com els excedents de materials de congressos (llibretes, bosses i bolígrafs)

El material audiovisual i informàtic reciclat l’any 2023 ha estat lliurat a personal de l’Acadèmia i a l’Ajuntament de Cornellà de Llobregat i l’Ajuntament de Sant Jaume dels Domenys. Des de les Àrees de Cultura dels dos Ajuntaments s’ha vehiculat la seva distribució a entitats socials. I el material d’excedents de Congressos al Centre Ocupacional Les Corts.

B.2.2. Privacitat i protecció de dades

El 2023 0 reclamacions i/o incidents en matèria de protecció de dades.

C. Bon govern

L’Acadèmia du a terme actuacions desenvolupades amb relació a temes de bon govern i bones pràctiques de gestió d’acord amb el document aprovat per la Junta de Govern:

C.1. Transparència

L’Acadèmia publica els documents establerts per la Generalitat de Catalunya al Portal Transparència de la pàgina web. 

Portal Transparència

C.2. Ètica empresarial

L’Acadèmia disposa d’un document de Codi de bon govern i bones pràctiques de gestió incorporat al portal de transparència. 

Bones pràctiques

Durant el 2023 a l’Acadèmia hi ha hagut:

0 casos
de corrupció
0 casos
de suborn
0 casos
de blanqueig de capitals

C.3. Gestió de la comunicació, la confiança i la reputació

D’acord amb el sistema d’avaluació de la qualitat en gestió de l’Acadèmia, acreditat des de fa 8 anys amb el sistema EFQM, aquest any s’han continuat realitzant les enquestes d’avaluació, a usuaris interns i externs en diferents àmbits d’actuació.

Durant l’any 2022 (sense comptar les enquestes específiques del 150è aniversari) es van realitzar un total de:

2022 2023
Enquestes Enviades 13.530 1 11.413 2
Respostes 6.353 6.591
% 46,95% 57,75%

1 Sense comptar les enquestes específiques del 150è aniversari
2 Sense comptar amb les específiques del Pla estratègic.

A la F. Acadèmia l’any 2023 es van respondre 6.591 enquestes, amb el següent resultat:

Valoració dels serveis propis

Evolució de la valoració global-serveis propis

Valoració de les instal·lacions a l’Acadèmia-Can Caralleu

Evolució de la valoració global de les instal·lacions a Can Caralleu

C.4. Certificacions

L’Acadèmia disposa de les següents distincions, que acrediten la seva qualitat i li permeten donar valor afegit als seus membres, a les seves Societats i als seus clients i col·laboradors:

C.5. Renovació i transformació tecnològica

El 2023 es van invertir en tecnologia i sistemes de virtualització:

8.164,79€
Soft Aplicacions
141.724,81€
Equips Multimèdia
9.781.80€
Equips Informàtics
51.137,07€
Plaques Fotovoltaiques