CURS 2024-2025
31.503
Socis
82 Societats Científiques
17 Filials Territorials
9.005
Hores de formació
(6 hores de mitjana per activitat)
1.577 Activitats
166.178
Assistents professionals
(13 hores de mitjana per inscrit)
+ 43.345 alumnes d’infantil-primària-secundària assistents a la formació del CCR
803.073
Euros lliurats
als Socis en Premis i Beques
En finalitzar el curs 2024-2025 us presentem en la Memòria Institucional, el Desenvolupament del Pla Estratègic aprovat per la Junta de Govern de l’Acadèmia:
1. Realització de l’estudi de fidelització de les “Noves generacions” que s’incorporen a l’Acadèmia
En l’inici de curs es va dur a terme un estudi basat en enquestes i entrevistes realitzades a professionals associats de l’Acadèmia amb edats d’entre els 23 i els 38 anys, un 27% aproximat del total dels membres de l’Entitat.
Es van aportar 41 propostes, de les quals 24 eren adreçades a les pròpies societats a les quals pertanyen i 4 adreçades a l’Acadèmia. Entre elles n’hi havia de petició de descomptes, ajuts varis, serveis complementaris o nous serveis, increment de la participació i millora de la comunicació.
De les 24 adreçades a Societats s’ha fet un decàleg que ha estat lliurat a totes les Presidències de les Juntes Directives i les que són dirigides a l’Acadèmia han estat implementades durant el curs acadèmic.
2. Realització d’un estudi en relació amb la ”Comunicació interna i externa” que es realitza des de l’Acadèmia
Amb la col·laboració d’una entitat externa s’ha realitzat també durant aquest curs “l’Estudi de comunicació de l’Acadèmia i les Societats i Filials que en formen part”.
Hi han participat 11 Societats Científiques, 2 entitats externes i 5 persones del personal de l’Acadèmia.
L’anàlisi ha abastat conceptes com la utilització de Xarxes socials, continguts i formats de la comunicació interna i externa, implicació i participació de les Societats i Filials de l’Acadèmia, professionalització i estructuració de la comunicació actual, consolidació de la marca Acadèmia, ampliació del públic objectiu i atracció de noves generacions.
3. Realització d’un estudi de propostes de dinamització de la formació en format de simulació i reactivació de la S.C. d’Innovació docent i formació per simulació en Ciències de la Salut
S’ha dut a terme aquesta anàlisi amb la participació de 9 Societats Científiques, on es detecta quina és la situació actual de les formacions que es realitzen en aquest format i les seves diferents tipologies, i quines són les necessitats i projectes de futur.
La proposta aprovada per la Junta de Govern de l’Acadèmia ha estat la de reactivar l’activitat de la S.C. d’Innovació docent i formació per simulació en Ciències de la Salut, per dur a terme un programa d’accions encaminades a incentivar el seu ús.
4. Estudi de les xarxes que s’utilitzen a l’Acadèmia, Societats i Filials
Hem realitzat l’estudi de totes les xarxes que s’utilitzen tant des de l’Acadèmia, com de les Societats i Filials. Actualment, tenim 203 connexions a xarxes amb diferents utilitzacions, majoritàriament són d’ús actiu per les Jornades i Congressos anuals.

5. Realització del primer curs de formació en IA bàsica, des de la F. InterAc Salut
Des de l’InterAc Salut, i amb la participació de quatre Societats Científiques:
S.C. de Farmàcia Clínica, S.C. de Gestió Sanitària, S.C. de Salut Digital, S.C. de Qualitat Assistencial i l’empresa Asserta Global Healthcare Solutions, L’Acadèmia ha promocionat la realització d’aquest curs acadèmic:
IA iniciació a l’ús de la intel·ligència artificial (IA) en salut, amb 6 crèdits ECTS, curs en el qual han participat 33 inscrits.
L’objectiu d’aquest curs és donar una formació general amb visió realista de les diferents opcions que, actualment, ofereix la IA aplicada a la salut.
Saber quines són les principals eines d'IA, les seves aplicacions en el camp de la salut i en particular en el suport a la presa de decisions i gestió clínica.
Conèixer els avantatges i limitacions de la IA.
6.- Seguiment del programa de formació per a formadors en model virtual “Virant des de la presencialitat a la formació online”
A partir dels controls de qualitat realitzats en els programes formatius des de l’InterAc Salut, es va detectar la necessitat d’aportar una sèrie de millores relacionades amb les metodologies virtuals, tant des del punt de vista de recursos competencials dels docents.
Amb la col·laboració de la UCF aquest any s’ha dut a terme una segona edició del curs amb 10 inscrits.
Objectius:
Desenvolupar els coneixements i les habilitats necessàries per a dinamitzar les accions virtuals en les quals actuen com a docents, essent capaços de:
- Interactuar proactivament durant el procés formatiu amb els alumnes.
- Adquirir i aplicar recursos per captar i mantenir l’atenció dels alumnes durant les sessions virtuals.
- Millorar en flexibilitat i adaptabilitat als grups de participants.
- Aplicar diverses eines i recursos per captar l’atenció i assegurar l’interès dels participants: exemples, dinàmiques, preguntes obertes...
7.- Acord de col·laboració amb l’Institut de Recerca i innovació en Salut de la UPC
També durant l’actual curs acadèmic, ha estat possible continuar ampliant la participació de l’Acadèmia amb la UPC, amb un acord per establir un Conveni de Col·laboració amb l’Institut de Recerca i innovació en Salut IRIS que forma part de la UPC.
L’objectiu d’aquest acord, és el de participar en el projecte “Finestreta única per a reptes en salut”, impulsat conjuntament per l’IRIS de la UPC, la F. Acadèmia i la F. InterAc Salut, amb l’objectiu de canalitzar i donar resposta a necessitats i reptes plantejats per les Societats Científiques, membres de la F. Acadèmia, a través de solucions tecnològiques desenvolupades per l’IRIS i la comunitat universitària.
Dr. Joan Sala
President de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i de Balears
